Påsken är här och med den en av de intensivaste helgerna i trafiken, inte minst i Stockholmsområdet. Att dricka alkohol och sedan sätta sig bakom ratten är en farlig kombination. 2019 omkom 53 personer i en alkohol- eller narkotikarelaterad trafikolycka i Sverige, vilket är 24 procent av alla omkomna i trafiken. Vid singelolyckor är det nästan hälften av förarna som är berusade.

I Stockholms län svarar endast 68 procent att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit ett glas öl eller vin. Det är färre än riksgenomsnittet på 75 procent och Stockholm är ett av de minst restriktiva länen i landet. Det visar IQs undersökning Alkoholindex som sedan 2010 har tagits fram årligen med hjälp av Novus.

15 000 rattfulla förare varje dag

Trafikverket vet att det sker det minst 15 000 resor dagligen i Sverige med rattfulla förare. Att så många rattfyllerister finns ute på våra vägar är oacceptabelt och de utgör inte bara en fara för sig själva. Det finns ingen säker gräns för alkohol och bilkörning. I flera länder är rattfyllerigränsen till och med noll promille, att jämföra med Sveriges gräns på 0,2 promille. Att det då bara är två av tre i Stockholms län som tycker att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit alkohol är oroväckande.

IQ har de senaste tio åren undersökt svenskarnas attityder till alkohol. På nationell nivå har andelen som svarar att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit ett glas vin eller öl minskat från 88 procent 2010 till 75 procent 2020. Andelen som anser att det är rätt att köra efter ett glas har dock stått sig över tid och ligger stadigt runt fyra procent.

Blåskontrollerna är färre

Rattfylleri är svårt att upptäcka och det krävs riktade insatser för att rattfyllerister ska stoppas. Därför är det oroande att polisens blåskontroller har minskat kraftigt de senaste åren. Men efter en begäran till regeringen från Trafikverket och Polisen finns nu en statlig utredning som tittar på möjligheten att införa så kallade trafiksäkerhetskontrollanter som ska utföra nykterhetskontroller. Detta är en möjlig väg för att öka blåskontroller och samtidigt avlasta polisens resurser.

I ett modernt samhälle förväntas också näringslivet och civilsamhället ta ansvar för sina transporter som görs i tjänsten så att de är nyktra och hållbara. Det kan inte vara rimligt att vi ska använda rättssamhällets resurser för att se till att företag/organisationer följer lagen. Här behövs ett ledaransvar där samhällsaktörers resor säkerställs utifrån både nykterhet och hastighet.

Låt bilen stå

Under påskhelgen är många av oss ute på vägarna, på väg till släkt och vänner. Att dricka alkohol och sedan sätta sig bakom ratten är en livsfarlig kombination. Låt därför bilen stå om du dricker alkohol under påskfirandet, även om det så bara blev ett glas. Och låt oss hoppas att vi snart ser fler nykterhetskontroller längs våra vägar.