På lördag är det valborgsmässoafton, en dag då många firar in våren med vänner eller familj. Somliga kanske firar kring majbrasan, andra med en middag eller fest. Det är inget ovanligt att det dricks alkohol vid sådana tillfällen. Det kan man inte minst se på köerna utanför Systembolaget eftersom de har monopol på alkoholförsäljning.

Förlegad och irrelevant

Moderata Ungdomsförbundet i Stockholm har alltid bekämpat ineffektiviteten i både köer och monopol. Därför kommer vi att dela ut kall öl utanför Systembolaget på valborgsmässoafton. Genom att dela ut kall öl i köerna utanför Systembolaget hoppas vi kunna belysa orimligheten i monopolet. Den svenska alkoholpolitiken är förlegad och irrelevant i ett modernt samhälle.

Ett av många exempel på alkoholpolitikens orimlighet är att Systembolaget inte får sälja kyld alkohol. De enda som drabbas av detta är de som ansvarigt vill ta en kall öl på en fredagskväll, men som inte haft tid att planera. Den som dricker för att bli full eller har alkoholproblem, bryr sig knappast om ölen är ljummen.

Godtyckliga öppettider

Ytterligare ett exempel är tillgängligheten. Den som vill köpa en halvflaska vin inför söndagsmiddagen får istället snällt vänta med att dricka till måndag morgon. Den som arbetar långa arbetsdagar kan som bäst hoppas på att hamna längst bak i kön till Bolaget strax innan stängning. De godtyckliga öppettiderna på Systembolaget är ett onödigt besvär i människors vardag.

Men tillgängligheten handlar förstås inte bara om öppettider. Alkoholmonopolets statliga regleringar av import och sortiment drabbar dem som kanske har ett vinintresse eller bara vill testa något nytt. Om även vanliga matvarubutiker fick möjlighet att sälja och importera alkoholhaltiga drycker hade vi kunnat räkna med bredare sortiment och mer av kundanpassning.

Rena propagandaargument

I Systembolagets reklamkampanjer förekommer ofta rena propaganda-argument om att den egna verksamheten skulle minska alkoholkonsumtionen med över 20 procent och ha stora positiva hälsoeffekter.

När siffrorna och forskningskällorna har granskats har det visat sig att monopolet har ägnat sig åt siffertrixande och vetenskaplig “cherry-picking”, de har alltså valt ut de siffror som ligger i deras eget intresse. Möjligen kan det finnas vetenskapliga belägg för att alkoholmonopolet minskar konsumtionen med 1 procent, vilket är långt mindre än vad Systembolaget påstått.

En restprodukt

Monopol och förmynderi är en restprodukt från en svunnen tid, ovärdig vårt moderna samhälle. För att belysa det, och för att väcka debatten om alkoholmonopolet, delar Moderata Ungdomsförbundet i Stockholm ut kall öl i köerna utanför Systembolaget på valborgsmässoafton.