Moderaternas finansborgarråd, Anna König Jerlmyr, har snart styrt Stockholm en hel mandatperiod. I olika utspel har hon försökt profilera sig på att Stockholm ska vara tryggt, rent. Hon har till och med lovat att staden ska ha nolltolerans mot nedskräpning. För alla de som under flera somrar nu har fått hoppa över och kryssa mellan slängda elsparkcyklar som ligger och piper mitt på trottoaren så är det tydligt att dessa löften bara varit luft.

Inget har gjorts för att försöka reda upp situationen med elsparkcyklarna. Istället har man gett de här bolagen fri lejd att skräpa ner och förstöra vår stad. Folk ramlar och slår sig på fordon som ligger slängda överallt - på Södersjukhuset larmas det om att man får in i snitt nästan tre patienter per dygn som har kraschat med en elsparkcykel – våra sjukhus har annat att göra under en pandemi. Barnvagnar har svårt att komma fram och många rörelsehindrade vittnar om att det är ett rent helvete att ta sig fram.

Ett hav av elsparkcyklar

Ändå har Moderaterna valt att låta de internationella bolagen som står bakom kaoset härja helt fritt i vår stad. Situationen håller på att bli helt ohållbar. På vissa ställen, som Götgatsbacken, går det inte ens att ta sig fram genom det hav av elsparkcyklar som ligger slängda på marken. Utöver att Moderaterna låter bolagen skräpa ner staden utan konsekvenser, så upplåter de gator och torg till vinstdrivande företag helt gratis, utan att kräva en enda krona i motprestation. Det är många småföretagare som kliar sitt hår, varför ska just dessa multinationella bolag helt gratis tjäna pengar genom att utnyttja stockholmarnas gemensamma ytor. Restaurangägare som vill sätta upp en uteservering, food trucks som vill servera mat, torghandlare som vill sälja frukt. Alla betalar en avgift till staden för att få använda vår gemensamma mark. Men inte elsparkcykelbolagen.

Borde regleras genom ordningslagen

Från första början har det varit tydligt att detta kan regleras genom ordningslagen. Man kan kräva att bolagen ansöker om tillstånd och därigenom ställa krav på dem. Följer de inte kraven ryker tillståndet, och då blir verksamheten olaglig. Det är inte svårare än så. Man kan även ändra i de lokala ordningsföreskrifterna. Det har vår grannkommun Solna gjort, där måste elsparkcykelföretag söka tillstånd för uthyrning av sina elsparkcyklar. När elsparkcykelbolagen ville komma till Södertälje så sa kommunen helt enkelt nej.  Verktygen finns och har alltid funnits. Men i Stockholm vill politikerna inte göra något åt det: Moderaterna har inte lyft ett finger.

Röstat ner förslag att reda ut kaoset

Istället har man gång på gång röstat ner förslag från oppositionen som går ut på att komma tillrätta med kaoset. Det är såklart obegripligt, särskilt för en politiker som försökt göra sig känd för att hålla rent och snyggt i våra offentliga miljöer. Om det beror på inkompetens eller ovilja, eller möjligtvis en kombination, kan låtas vara osagt.

Det som andra kommuner kan göra orkar Sveriges största stad inte göra under nuvarande styre. Det borde inte vara svårt för Sveriges största kommun att lösa detta, Moderaterna har ju dessutom enkla kontaktvägar in i elsparkcykelbranschen. En av Moderaternas före detta riksdagsledamöter jobbar idag som chefslobbyist på ett av de största elsparkcykelbolagen. Finansborgarrådet borde åtminstone börja med att lyfta luren till sin partikollega och förklara att detta inte kan fortsätta, kan man tycka. Antingen det eller rakryggat säga till stockholmarna att hon inte tycker elsparkcyklarna är ett problem. För annars hade väl något gjorts?