Sedan några veckor öppnas åter framdörrarna på några av SL:s bussar, efter att skyddsglas kring förarplatsen installerats. Bussförarna har larmat om att glasen är trafikfarliga då de försämrar sikten, och facket har JO-anmält regionen. Trots det har det blågröna regionstyret inga planer på att stoppa installationen av fler skyddsglas – och någon annan lösning vill man inte ens utreda.

Arbetsmiljöverket har godkänt vissa skyddsglas i vissa regioner, men då har det gällt enbart smittsäkerhet. SL:s bussar har ännu inte prövats ur arbetsmiljösynpunkt.

Kortläsare bak

Vänsterpartiet har ända sedan pandemin började föreslagit att kortläsarna flyttas bak i bussen så att resenärer kan blippa biljetten utan att komma nära föraren. Vi ställde en fråga i Trafiknämnden i augusti om vad det skulle kosta jämfört med skyddsglasen, men vi har fortfarande inte fått något svar. För styret har skyddsglasen varit den enda tänkbara lösningen, fast bussförarnas fackförbund uttryckt oro redan från start, och fast bussförarna själva föredrar att passagerarna kliver på bak i bussen.

I pandemins inledning stoppades alla flygande biljettkontroller av smittskyddsskäl, men startades igen, och intensifierades, i höstas. Enligt Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL, menade att pandemiplankningen skulle stävjas.

Trafiksäkerhet

Under hela pandemin har en sak varit skrämmande tydlig. Att Kristoffer Tamsons prioriterar intäkter framför både smittskydd och trafiksäkerhet. Han har slagit dövörat till för förslag som skulle innebära att resenärer själva får ta ansvar för att visera sin biljett, och han vägrar lyssna på både Vänsterpartiet och oss som arbetar i kollektivtrafiken.

Det moderata trafikregionrådet verkar vilja påstå att plankare orsakar SL:s enorma förluster under pandemin. Men i själva verket tappar SL intäkter främst därför att folk följer myndigheternas uppmaningar att undvika kollektivtrafiken. Det är skamligt att utsätta chaufförer, kontrollanter och resenärer för olycksrisk – och för den trängsel som uppstår när resenärer, som vant sig vid att stiga på bak, plötsligt ska vinkas fram av chauffören och allmän förvirring och stress utbryter. Kristoffer Tamsons vägrar låta resenärerna själva ta ansvar för att blippa sina biljetter. Du verkar tro att de flesta skulle försöka planka och inte hederligt betala sina resor. Är det trafikregionrådets syn på Stockholms resenärer?

Skyddsglas

Skyddsglasen är hittills bara installerade i en del bussar. Glasen har redan resulterat i ett många tillbudsrapporter. Busschaufförerna oroas över att det bara är en tidsfråga innan någon allvarligare olycka händer. Vänsterpartiet kräver att installationen av glas i resterande bussar stoppas, att de redan installerade glasen tas bort samt att kortläsarna flyttas bak i bussarna.