Bevaka Slussenbygget

  • Publicerad 18:24, 2 mar 2014

I Moderaternas Nackabladet läser jag om den bussterminal som är planerad att byggas i Katarinaberget under ombyggnaden av Slussen. Från 2017 är det tydligen tänkt att den ska bli permanent. Den ska enligt Nackabladet bli ”tillräckligt stor, ljus och trivsam”. Samtidigt läser jag i Lokaltidningen Mitt i en motsatt beskrivning. Terminalen ska ligga cirka 20 meter under jord och ha en allt annat än trivsam miljö. Bussar ska i en ständig ström ta sig ner i berget. Man kan väl med fog oroa sig för hur luften kommer att vara där. Dessutom blir det längre och jobbigare gångväg till tunnelbanan. Vid en snabb titt på Internet kunde jag se att detaljplanen för denna bussterminal på grund av ”omfattande brister” har upphävts av Mark- och miljödomstolen (2013-12-06). Något som helt förtegs i Nackabladet. Jag har kanske missat en del av vad som skrivits om detta men hoppas att tidningarna noga följer upp den fortsatta händelseutvecklingen. Att en tillfällig terminal behövs under ombyggnaden av Slussen förstår jag och också att det är Stockholms kommun som bestämmer i frågan. Men varför kan inte en tillfällig terminal ligga efter Stadsgårdskajen alldeles nära Slussen? Om så behövs kan väl en av Finlandsbåtarna flytta på sig en tid. När Slussen sedan blir klar bör väl en bussterminal kunna ligga där den ligger i dag! Den lär väl bli mindre belastad av trafik då tunnelbanan tar över mängder av passagerare.

Jag hoppas verkligen att en del direktbussar från Värmdö och Boo kommer att gå fram till Slussen också i framtiden. Vad ska annars den bussterminal som kommer att vara en väldig byggarbetsplats i flera år vara bra för när Slussenbygget är klart? Hur har man egentligen tänkt? Jag vill även att partierna engagerar sig i frågan. Även om Nacka inte bestämmer om detta har vi rätt att försöka påverka.

Lars Hammarén