John Schröder, ingenjör på trafikkontoret, får ofta synpunkter på knutpunkten.

– Det kommer från både fastighetsägarna JM och McDonald's. Ibland är det många på en gång, ibland är det lugnare. Det är ojämnheten och att marken bara ”försvinner” som man felanmäler, säger han.

Trafikkontoret vet hur torget skulle kunna byggas om, men medel saknas för investeringen enligt John Schröder.

– Det handlar ju om omfattande ojämnheter, gropar och sänkor. Och när vi får pengar för olika tekniska möjligheter som en omfattande upprustning kräver, vet vi inte.

Brommaplansbo: Tråkigt besked

Ginger Svanberg bor vid Brommaplan och skrev nyligen en insändare i Mitt i om situationen. Att pengar saknas är väldigt tråkigt, tycker hon.

– Att man inte river upp halva Brommaplan bara sådär förstår jag. Men hela centrumet lutar. Det måste ju jämnas till någon gång, det är vi många som tycker, säger hon.

Brommaplan är utpekat som en viktig plats i Stockholms stads översiktsplan, men 2018 skrotades stadens och JM:s planer på att bygga om knutpunkten. 850 nya bostäder, kontor, affärer och ett överdäckat busstorg skulle byggas och projektet hade planerats i närmare 10 år.

Men ingen fick ihop mångmiljardprojektet ekonomiskt.

– Man borde ha försökt gått vidare med planerna, kan jag tycka, säger Ginger Svanberg.

Åtgärder kan dröja

Brommaplan är byggt på sjunkande sankmark. Den leriga marken har successivt fyllts ut sedan 1930-talet genom exploateringarna, men den är ömtålig.

– Skador som kan vara av fara för folk, som kanter man kan snubbla över och mindre rashål, lagar vi. Men att åtgärda mer långtgående sättningar planerar vi först till en framtida upprustning, säger John Schröder.

När sker den?

– Jag kan inte säga om det blir om två eller fem år. Inom närtid, men exakt när kan jag inte säga, säger John Schröder.