73-åriga Tarja Laaksonen tar emot oss i sin än så länge omöblerade hyrestvåa i centrala Abrahamsberg. Nycklarna fick hon för en månad sedan, men på grund av en rad mindre angenäma upptäckter har hon ännu inte fraktat hit sina grejer.

– Jag blev alldeles paff, säger Tarja om första mötet med nya kvarten.

Hon visar den meterbreda fläcken i sovrummet.

– Det är som att använda någon annans otvättade underkläder.

Bland övriga brister Tarja har noterat kan nämnas sprickor i dörrar, slitna tapeter, skarvar i dörrfoder och en dusch som inte går att stänga av.

Hade önskat mer info

Hon har framfört sina klagomål till Stockholmshem och fastighetsförvaltaren har varit hemma hos henne. När Mitt i Bromma besöker lägenheten har den droppande duschen åtgärdats och dörrsprickorna täckts med vad som ser ut att vara spackel.

Tarja anser att informationen från hyresvärden Stockholmshem inte var tillräckligt tydlig när hon skulle ta ställning till lägenhetens skick. I hyresvärdens protokoll från besiktningen av lyan beskrivs fläckar och märken på sovrumsväggen som "mindre". Några sprickor i dörrar nämns inte alls.

https://www.mitti.se/nyheter/ilska-bland-boende-nar-hyresvarden-vill-riva-ut-deras-1930-talskok/repuey!bu3AvlOo0iTAH4k5wAT4A/

Hyresvärden själv låter meddela att deras besiktningar är grundliga.

– Men de görs när tidigare hyresgästen bor i lägenheten och ibland innebär det att vissa saker missas. Ibland kan brister ha tillkommit mellan besiktningen och utflyttning av tidigare hyresgäst, säger Hanna Apolo Grön, kommunikatör på Stockholmshem.

"Inlärningsperiod"

Hon tillägger att det går att be om en ombesiktning ifall man inte är nöjd med bedömningen av skicket i lägenheten. Vad gäller klagomål säger hon att Stockholmshem inte upplever att de har fått in fler än vanligt under pandemin. Samtidigt menar hon att detta har varit en "inlärningsperiod".

– Det pågår hela tiden ett utvecklingsarbete för att göra de digitala visningarna bättre, och för att ge så mycket information som möjligt om lägenheterna.

En digital visning kan inte fullt ut ersätta en fysisk visning, säger Apolo Grön.

– Att ha sett en lägenhet på plats är det allra bästa eftersom den potentiella hyresgästen får en känsla för lägenheten på plats. Tyvärr har det varit omöjligt under pandemin.

Vad krävs för att Stockholmshem ska åtgärda brister som hyresgästen har upptäckt efter att ha tackat ja till en lägenhet?

– Det beror på vad det är för typ av brist som påpekas. Om något är trasigt i lägenheten åtgärdas det, men ytskikt i lägenheten beställs av hyresgästen själv.

Fler åtgärder

Strax före denna tidnings pressläggning får vi veta att Stockholmshem har vidtagit ytterligare åtgärder i Tarja Laaksonens lägenhet, bland annat för en av de spruckna dörrarna och för dörrfodret.

– De såg inte det själva utan det fick hyresgästen påpeka, konstaterar Tarja.