Magnus Hagström är redaktör för Supportrarnas matchprogram. Nu har han varit på inspirationsresa i England för att lyfta programmen ytterligare. Foto: Karin Nilsson

Matchprogram med engelsk inspiration

Redan bäst i Sverige. Nu ska Hammarbys, eller snarare supportrarnas, matchprogram bli ännu bättre. Inspirationen kommer från England.

  • Publicerad 11:00, 17 maj 2013

En stor klick hängivna Bajensupportrar, med redaktören Magnus Hagström i spetsen, ser inför varje hemmamatch på Söderstadion till att producera ett fullmatat matchprogram. Nu ska ”Supportrarnas matchprogram” utvecklas, nå större upplagor och bli ännu bättre än tidigare. För att lyckas med målsättningen åkte redaktör Magnus Hagström nyligen till England på studieresa.
– Jag valde medvetet klubbar som till viss del lever under samma förhållanden som Hammarby, säger Magnus Hagström.
Valet föll på Crystal Palace och Milwall, två klubbar som har mellan 10 000-15 000 i publiksnitt på sina hemmamatcher och som på olika sätt slåss för sin överlevnad och ökat medieutrymme. Deras produkter är tjocka bibbor på 60-80 sidor och köps av 20-25 procent av publiken på matcherna. Magnus tittade bland annat på själva formatet, stilistiska och udda grepp samt hur de säljs och distribueras.
– Jag hittade många roliga detaljer som vi troligtvis ska börja använda. Vi kommer absolut inte att kalkera rakt av, jag ser snarare besöken som en inspirationskälla.
Magnus har arbetat ideellt med ”Supportrarnas matchprogram” sedan 2008, då Hammarby fotboll beslutade att ersätta sitt officiella matchprogram med en sms-tjänst. Nyheten att den tryckta produkten skulle upphöra föll inte i god jord hos många supportrar. En av dem var Magnus Hagström. Men i stället för att klaga tog han saken i egna händer.
– Vi var några stofiler på läktaren som inte ville vara utan programmet, det tillhör matchupplevelsen på Söderstadion, säger Magnus Hagström.
På tre veckor formades en organisation av grönvita supportrar som började arbeta fram ett eget matchprogram. Det första numret trycktes i 500 exemplar och så gott som allt såldes slut.
– Då förstod vi att det fanns en marknad, och att det inte bara var vi som var insnöade och såg en fördel med hederliga tryckta medier.
Upplagan ligger i dag på närmare 2 000 exemplar och redaktionen består av drygt 15 personer som på olika nivåer bidrar med texter och engagemang. Från början var en del av drivkraften att visa Hammarby fotboll att de tagit ett felaktigt beslut som digitaliserade sina matchprogram. Nu är dock motivationen en helt annan. Visionen är att göra ett engelskinspirerat programblad på 40-60 sidor och öka försäljningen ordentligt.
En tråkig detalj dock. Sedan supportrarna själva tog över matchprogramsverksamheten har Hammarby rent resultatmässigt blivit sämre och sämre för varje säsong. Frågan är om det finns något samband?
– Vi borde kanske rannsaka oss själva. Men för min egen del har faktiskt det här ideella arbetet tagit bort en del av smärtan. Jag har helt enkelt varit tvungen att fokusera på något annat, säger Magnus Hagström.
Så laget håller inte någon hög klass, men matchprogrammen gör det?
– Det var så länge sedan vi låg i allsvenskan att jag faktiskt inte har stenkoll på de allsvenska klubbarnas produkter. Men jag vågar nog påstå att vi utan tvekan gör landets bästa matchprogram.

Fakta

Nya moment i matchprogrammet
Nytt format ”Enligt oss signalerar formatet matchprogram tydligare.”
Statistik på antalet bortasupportrar. ”Värnamo hade 58 stycken supportrar när de senast besökte Söderstadion, riktigt bra för att vara den klubben.”
Profilbilder över en hel sida. ”Ett snyggt stilistiskt grepp.”

Supportrarnas matchprogram

Startade: 2008.
Upplaga: 1 500–2 000 exemplar.
Kostar: 20 kronor.
Säljs: Runt Söderstadion i samband med hemmamatcher.
Organisation: Förening fristående från
Hammarby.
Intäkter: Viss ekonomisk kompensation för ett fåtal medarbetare. Överskott skänks till Hellas Lojalitetsfond, en fond uppkallad efter Hammarbyaren Mikael ”Hella” Hellström vars signum alltid var hårt arbete och laganda.

Visa merVisa mindre