Tänk att du släpps ner på en helt slumpmässig plats i världen. Bara utifrån det du ser – vägar, växtlighet, gatuskyltar och människor – ska du lista ut var du är på en karta. Ju närmare din plats du gissar, desto fler poäng.

Det är grundidén i spelet Geoguessr, som på senare år tagit gamingvärlden med storm.

– Det är fantastiskt roligt att kunna visa att det går att göra något med lärande i sin kärna, som också är högkvalitativ underhållning, säger vd:n Daniel Antell.

De senaste åren har Geoguessr växt enormt. De har 70 miljoner registrerade spelare världen över och hade förra året en omsättning på nära 250 miljoner kronor. Dagens industri uppskattade 2022 att företaget, som har sitt kontor på Katarinavägen vid Slussen, var värt 2,6 miljarder kronor.

Men allt hade en ganska enkel början.

Erlend Ranvinge och Daniel Antell är två av Geoguessrs grundare. Här är de i kontorets egna gaming-rum.

Erlend Ranvinge och Daniel Antell är två av Geoguessrs grundare. Här är de i kontorets egna gaming-rum.

Johannes Äng

Var studenter

Daniel, tillsammans med Anton Wallén och Erlend Ranvinge, grundade Geoguessr 2013. De lärde känna varandra när de pluggade datateknik i Linköping.

Det var Anton som började labba med data från Google. Att sätta ihop en första version av spelet tog ungefär ett halvår. Det lades ut på ett internetforum och blev snabbt viralt.

– Jag tror att många har lekt med tanken att släppas ner någonstans i världen. Vad gör jag då? Hur vet jag var jag är? Det är väldigt starkt. Sedan finns ett stort intresse av att upptäcka världen, det ser vi tydligt. Det finns otroliga platser man aldrig sett.

"Det finns ett intresse av att upptäcka världen, det ser vi jättetydligt i communityt," säger Daniel Antell.

"Det finns ett intresse av att upptäcka världen, det ser vi jättetydligt i communityt," säger Daniel Antell.

Johannes Äng

Hundra tusen på en dag

Länge var spelet gratis. Men så började Google ta betalt för datan spelet bygger på, så 2019 insåg grundarna att de måste tänka om.

– Vi var inte så businessdrivna i början, utan vi puttades mot att bli det. Fram tills för några år sedan var det bara ett sidoprojekt för oss.

Att gå över till en betalmodell var nervöst.

– Jag minns fortfarande dagen efter vi började ta betalt. Vi såg att ”shit, vi har sålt för ett par hundra tusen på en dag”. Vi var rätt oroliga innan, hade ingen betalat hade vi behövt lägga ner.

Enligt Wikipedia fick Geoguessr ett enormt uppsving under pandemin. Vd:n Daniel Antell menar dock att den inte hade så stor påverkan på deras verksamhet. "Vi har försökt ändra artikeln, men där har vi kapitulerat. Den bara ändras tillbaka."

Enligt Wikipedia fick Geoguessr ett enormt uppsving under pandemin. Vd:n Daniel Antell menar dock att den inte hade så stor påverkan på deras verksamhet. "Vi har försökt ändra artikeln, men där har vi kapitulerat. Den bara ändras tillbaka."

Johannes Äng

Södermalm i centrum

Att kliva in på kontoret, på plan 6 i glashuset vid Slussen, är som att stiga in i lobbyn på ett lyxigare hotell. Eller matsalen till en fine dining-restaurang som har vilt som specialitet. Golv och draperier går i mörkgrönt, väggarna är träbruna och möblerna har detaljer i läder och sten.

Till höger ligger det öppna kontorslandskapet. Fonden är en glasvägg med utsikt över Saltsjön, Gamla stan och Djurgården.

Här öppnade de kontor när det började bli fart i ekonomin. De är bara en av många stora, internationella spelare på gamingmarknaden på Södermalm. Här sitter även jättar som Epic Games, Paradox och Dice, ansvariga för titlar som Fortnite och Battlefield.

– Söder står för någon typ av kreativitet. Om vi tittar på dem vi rekryterar så drar de sig gärna hitåt. Vi ser det också på var de som jobbar här bor, i stor utsträckning är det här eller söder om stan.

Spelet går i stort ut på att lista var i världen man befinner sig.

Spelet går i stort ut på att lista var i världen man befinner sig.

Geoguessr

Världsmästerskap

Förra året hölls ett inofficiellt världsmästerskap i Geoguessr på Space Arena vid Sergels torg. I höst väntar det första riktiga VM:et, som ska hållas i Blå hallen i stadshuset. Till det kommer spelare och publik från hela världen. Biljetterna är redan så gott som slutsålda.

I tävlingarna ställs två spelare åt gången mot varandra. De ska på tid försöka, så nära som möjligt, gissa vilken plats de släppts ner på. Närmast vinner.

– I publiken har vi tusen pers, det är vad vi får ta in. Förra året hade vi 3,5 miljoner tittare. Jag tror vi kommer nå ganska mycket högre än det i år.

På storbild kan publiken se det spelarna ser på sina skärmar.

– Det var mycket bättre och roligare att titta på än vad vi kunnat tänka oss. En styrka är att tittare direkt fattar grejen.

– Sedan kanske man själv är glad om man har ett hum om vilken kontinent det är, medan de som spelar klickar på en plats två mil från rätt gata.

Ni tre har ju gjort någon form av raketkarriär. Hur tänker du kring det?

– Den monetära sidan reflekterar jag inte mycket kring. Utan man är ständigt inne i nästa grej. Många i en liknande situation som oss hamnar i tvister och sådant. Vi har haft en jäkla härlig resa ihop och vi har fortfarande en bra relation. Det trumfar saker som omsättning och annan framgång.