Stockholms stads luftkvalitetsrapport för förra året ger en blandad lägesbild. Under våren noterades förhöjda halter av ozon, och under det årliga motor-evenemanget på Sveavägen överskreds gränsvärdena för kolmonoxid.

Trots detta uppfylldes samtliga miljökvalitetsnormer enligt luftkvalitetsförordningen, vilket pekar på en övergripande positiv trend.

Skärper riktlinjerna

Dock når Stockholm inte upp till det svenska miljömålet "Ren Luft". EU-direktivet för luftkvalitetsnormer är dessutom på väg att skärpas för att stämma överens med Världshälsoorganisationens (WHO) rekommendationer.

Detta för att forskning har visat att luftföroreningar är skadliga även vid lägre nivåer än vad man tidigare trott.

– Det är djupt allvarliga frågor som vi måste ta ett ansvar för. I staden har vi ingen tung industri, utan det är trafiken som orsakar hälsoproblemet, säger Åsa Lindhagen (MP), miljö- och klimatborgarråd.

"Tufft men avgörande"

Med trafiken som den största källan till luftföroreningar prioriterar staden trafikrelaterade lösningar. Lindhagen pekar på flera initiativ.

Ett av dessa är införandet av miljözon 3, som kommer att förbjuda diesel- och bensinbilar från och med nyårsafton. Dessutom har staden etablerat ett center för att hantera och återanvända bergmassor från utsprängningar, vilket minskar behovet av långväga transporter.

Åsa Lindhagen nämner också möjligheten att flytta över tung trafik från vägar till vatten som ett alternativ.

Kommer det bli svårt att följa de skärpta riktlinjerna?

– Det är tufft men helt avgörande för människors hälsa.