Träden vid Sankt Eriksgatan mellan Vanadisplan och Norra Stationsgatan har tidigt fått bruna blad de senaste somrarna.

Flera av de omkring 35 träden har tappat löven helt och dött. De har farit illa av för hårt packad jord, schaktarbeten och torka.

Söder om Vanadisplan har de redan bytts ut och fått nya moderna växtbäddar. Nu får trafikkontoret i uppdrag att göra samma sak på den sista delen av gatan.

– Vi vill ju att Stockholm ska vara en grön och levande stad, säger trafikborgarråd Lars Strömgren (MP).

Majoriteten av träden är lindar, några hästkastanjer. För att kunna byta ut dem måste gatorna grävas upp.

Då passar staden på att bredda cykelbanorna från drygt en meter till standarden på drygt två meter som gäller på stora cykelstråk.

Naturligt stråk

Samtidigt görs gång- och cykelbanorna genomgående i korsningarna.

Gångbanan breddas mellan Hälsingegatan och Dalagatan då de nya träden inte kan planteras rakt över ledningar i marken.

Breddningarna innebär att körfälten för bilar smalnas av från tio till sju meter.

– I takt med att Haga­staden byggs klart ser vi att gång- och cykelflödena ökar rejält. Det kommer att bli ett naturligt stråk för att knyta samman området med övriga stenstaden utan att påverka bilarnas framkomlighet.

Skydd mot skyfall

Nyligen meddelade staden att S:t Eriksbron måste renoveras på grund av rost och att cykelbanorna ska breddas där också. Söder om Vanadisplan har det redan gjorts.

Projektet norr om Vanadisrondellen har en budget på 60 miljoner kronor och är en del av stadens arbete med skydd mot skyfall.

– Det är dyrt men vi ser det som en försäkring för framtiden. Med ett förändrat klimat ökar risken för skyfall och översvämningar, träd är ett bra sätt förebygga det på, säger Lars Strömgren.