– Vi har meddelat Absol Rail AB att vi inte kommer att skriva under avtalet. Nu gör vi ett omtag för att se över om det finns delar av uppdraget som kan lyftas ut och upphandlas i konkurrens på sedvanligt sätt, säger Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen.

Som Mitt i nyligen berättade var Region Stockholm på väg att lova bort hela driften och underhållet av tvärbanans signalsystem de närmaste tolv åren till det lilla teknikföretaget Absol Rail AB med sju anställda.

"Det finns endast ett företag som har den nödvändiga kunskapen, färdigheter och behörigheterna", skrev tjänstemännen i det underlag som klubbades av trafiknämnden den 17 april.

Finns andra aktörer

Men detta var inte riktigt sant. Mitt i har pratat med flera personer i branschen som hävdar att kunskapen även finns hos andra aktörer.

– Ja, vi har kompetensen, eller vi anser att vi skulle kunna tillgodogöra oss kompetensen, säger Daniel Liljegren, affärschef på Strukton Rail, ett bolag som nyligen fick det mycket större avtalet att sköta signalanläggningen i Stockholms tunnelbana.

Dagen efter Mitt i:s publicering skrev också det konkurrerande, statliga teknikföretaget Infranords vd Stefan Gustavsson direkt till SL-chefen David Lagneholm och framförde invändningar.

– Vi är medvetna om att det finns synpunkter från andra aktörer på det föreslagna avtalet med Absol Rail. Eftersom avtalet inte har undertecknats och därmed inte trätt i kraft gör vi nu ett omtag, säger Claes Keisu på trafikförvaltningen.

Tar flera år

Han förklarar att det i flera fall krävs formella behörigheter som det tar minst två år av praktisk erfarenhet för att uppnå, för att få jobba med driften och underhållet på tvärbanan.

Det är också en fördel för SL att ha en entreprenör som tar helhetsansvaret.

– Dessa bedömningar kvarstår. Men vi ska nu titta om det finns delar där alla dessa behörigheter inte behövs och som går att upphandla vid sidan av, säger Claes Keisu.

Varför ändrade ni er?

– På grund av de synpunkter som kommit in efter trafiknämndens beslut, svarar Keisu.