De flesta elever har lämnat Sätraskolan för dagen men i huvudbyggnaden pågår förberedelserna för fullt. En skärm med bilder står på plats, kaffet är kokat och vid borden i entréhallen sitter grupper av elever och väntar på drottning Silvia. Hon är grundaren av Mentor Sverige och ska strax komma och lyssna på deras erfarenheter. 

Den ideella föreningen jobbar förebyggande med unga genom att engagera näringslivet för att erbjuda vuxna förebilder. Under sex månader får ungdomar regelbudet träffa en mentor som kan hjälpa dem med sådant som att göra läxor, skriva cv, få kontakt med arbetslivet eller få insyn i miljöer de inte har tillgång eller vetskap om. Exempelvis kan ett barn som är intresserad av kultur få en mentor med kopplingar till en teater. Det kan också handla om att ett barn känner sig ensam och vill ha någon att umgås med. Och att man gör roliga saker tillsammans med en trygg vuxen från en annan miljö. 

I Skärholmen deltar elever från Sätraskolan och Västerholmsskolan i projektet. Barnen får själva önska vilken sorts mentor de vill ha. I väntan på drottningen berättar flera av eleverna om sina erfarenheter. 

Rozhan Mirzaie, 14, Celine Scherling, 13, och Eyuel Tibebu, 13, uppskattar att de har fått egna mentorer.

Rozhan Mirzaie, 14, Celine Scherling, 13, och Eyuel Tibebu, 13, uppskattar att de har fått egna mentorer.

Johannes Äng

"Jag vågar göra mer nu"

14-åriga Rozhan Mirzaie fick en mentor som arbetar på bank.

– Jag ville träffa någon som var framgångsrik och kunde försörja sig själv. Hon berättade att hon hade bra lön och att hon fick rimliga semestrar, säger hon.

Tillsammans med sin mentor var hon på bio eller spelade bowling samtidigt som de pratade mycket om olika saker.

– Det bästa var att jag fick mod att prata med en vuxen som hade yrkeserfarenhet och kunde mycket och berätta om det och om hur det är i gymnasiet. Hon hade själv ångrat sitt gymnasieval och fick utbilda sig igen, så det är viktigt att man väljer det man gillar, säger Rozhan Mirzaie.

Men det har också påverkat henne på sikt.

– Jag vågar göra mer nu och vågar prata med fler personer. Det har lärt mig att be om hjälp när jag behöver det. 

Kunde göra saker de inte har råd med annars

Celine Scherling, 13, fick en mentor som är sjuksköterska på Karolinska. 

– Jag vill bli sjuksköterska för jag vill kunna hjälpa människor, och hon berättade om olika jobb man kan välja som sjuksköterska. Om jag vill veta vad man tjänar eller om jag skulle få några problem på arbetsplatsen så kommer jag att kunna fråga henne, säger hon.

En stor del av mentorskapet är också att vara en vuxen förebild rent allmänt. Och att ungdomarna får möjlighet att umgås och göra saker som de inte alltid kan. Celine Scherling har bland annat bowlat, spela minigolf och gymmat med sin mentor.

– Det har varit jättekul och spännande. Vi har gjort saker som man inte har budget att göra med sina vänner. Jag tycker det är ett bra projekt och det är gratis. Man kan också välja en mentor som är pratglad eller lugn, så att man får någon som passar ens personlighet, säger hon.

Skolborgarrådet Emilia Bjuggren (S) bredvid drottningen, tycker att mentorskap är viktigt för att föra människor samman.

Skolborgarrådet Emilia Bjuggren (S) bredvid drottningen, tycker att mentorskap är viktigt för att föra människor samman.

Johannes Äng

Viktigt med någon som kan lyssna

Eyuel Tibebu, 13, har precis fått sin mentor som är personlig tränare och digital analytiker. De har träffats en gång och förhoppningen är att de både ska prata och göra roliga saker. 

– Det är kul att hänga med någon som har samma intressen och som kan lyssna om man behöver prata om något. Jag tror det är bra för många ungdomars välmående. Nästa gång vi ses ska vi gå på kattkafé, det ska bli roligt, säger han. 

Drottningen börjar med ett möte med skolans rektor Margareta Forsman och annan skolpersonal. Sedan går hon runt bland barnen. Hon ställer inte så många frågor utan lyssnar mest på deras berättelser. Men ibland griper hon in.

– Har även föräldrarna kontakt med mentorerna, frågar hon. 

Rozhan Mirzaie bekräftar att så är fallet. Och drottningen verkar nöjd. 

– Det är bra för det är viktigt, säger hon. 

Skolborgarrådet Emilia Bjuggren (S) som är på plats uppskattar projektet.

– Mentorerna kan öka elevernas motivation och bli en social länk till en annan del av samhället. Det är viktigt för att samhälle att människor möts, säger hon.