När maj knoppas sjunger Orup på sista versen på Rival. Månaden innehåller också premiär för Grönans konserter. Först ut är epadunkens drottning, ­Fröken Snusk. Kvinnan med den rosa rånar­luvan äntrar stora scenen den 10 maj. Knappt två veckor senare är det dags för pudelrockarna i Europe.

– Vi jobbar mycket med att få en köns- och genremässig blandning. Vi vill nå en så bred publik som möjligt. Att just Fröken Snusk börjar beror dels på att hon var med i Mello och vi vill rida på den vågen, dels på hennes turnéperiod, säger Gröna Lunds programchef Leo Gullberg.

En nyhet för i år är lördagskonserter. De ingår i entrén och har familjefokus, enligt Leo Gullberg.

Två världar möts

En annan flitigt förekommande scen i maj är Orion­teatern, som fortsätter sitt framgångsrika samarbete med konsert­arrangören ­Luger. Det inleddes med sex Thåström-spelningar 2022, som sålde slut på 36 sekunder, och fortsatte med bland andra Hurula och Deportees i fjol.

– Det har verkligen funkat jättebra när våra två världar – det intima och genuina och den stora världen – möts. Lokalen förstärker egent­ligen alla akter och musiken får både växa och krympa, ­säger Christopher Backbom, kommunikationsansvarig.

– Många som inte har ­varit här tidigare har fått upp ögonen för Orionteatern och blivit nyfikna på oss. Och det ska ju vara en plats för ­gränsöverskridande scenkonst.

Christopher Backboms personliga höjdpunkter är José González, som spelar hela sin Veneer-skiva samt Annika Norlin & Jonas Teglund.

Proggveteraner på Fasching

På Fasching blir det förstås massor av jazz. Sara Asplund, pressanvarig, tipsar bland ­annat om Karl Wallmyr och Henning Ullén den 16 maj.

– Man får en dubbelkonsert där två av jazzsveriges nya stjärnor kör var sitt set, säger hon.

Dagen därpå blir det nostalgi.

– Då kommer Ragnarök, ett proggrockband som firar över 50 år med musik som håller än.