Det var en julimorgon 2021 vid halv niotiden som en ung kvinna på väg till jobbet småsprang för att hinna med pendeltåget vid Stockholm södra.

Dörrarna hade börjat stängas när hon sköt in armen, i tron att de skulle öppnas igen. Det gjorde de inte. Högerarmen klämdes fast som i ett skruvstäd.

Tåget hann köra 20 meter, som mest 14 kilometer i timmen, innan en passagerare drog i nödbromsen. Kvinnan sprang för livet. Efteråt föll hon ihop på perrongen, chockad och gråtande. Hon beskriver händelsen i MTR:s utredning. "Jag var säker på att jag skulle dö eller att min arm skulle slitas av.".

Fanns inte i statistiken

MTR trodde då att händelsen var unik. Inga tidigare rapporter fanns att någon skulle ha klämts fast sedan tågtypen togs i bruk 2005, enligt MTR:s utredning.

Men när Mitt i ställer frågan framgår det att kategorin "dörrklämning" inte existerade i SL:s händelserapportering innan juni 2023. Sedan dess har det rapporterats 20 gånger att personer klämts fast och skadats i pendeldörrarna.

– Det kan förstås betyda att det förekommit även tidigare, säger Natalie Nordenswan, på SL:s pressavdelning.

Än idag är det inte helt klarlagt varför säkerhetssystemet inte kände av kvinnans arm 2021.

Melissa Svenhard, ordförande för Seko Lok Pendeln, är ofta med om passagerare som försöker hindra dörrarna från att stängas. "Ibland kan det vara svårt att uppfatta rörelsemönstren genom kamerorna", säger hon.

Melissa Svenhard, ordförande för Seko Lok Pendeln, är ofta med om passagerare som försöker hindra dörrarna från att stängas. "Ibland kan det vara svårt att uppfatta rörelsemönstren genom kamerorna", säger hon.

Privat

Gummilisten uppmjukad

MTR:s teori var att klämskyddet – den yttersta delen av gummikanten som ska reagera om något kommer i vägen – hade vridits utåt av kvinnans arm och därför inte fungerade. Gummilisten var också uppmjukad på mitten, troligen en följd av slitage, vilket inte är ovanligt.

Men när tågvagnen testades i verkstaden efteråt fungerade alla dörrparen som de skulle. "Eftersom utredarna inte kunnat upprepa scenariot är förslag till åtgärder svåra att ta fram", enligt rapporten.

– Vi vill betona att dörrarna i pendeltåget är säkra. Men i det enskilda fallet har säkerhetssystemet inte fungerat, vilket förstås är djupt beklagligt, kommenterar Natalie Nordenswan på SL.

SL: Det är olagligt

Hon framhåller att det är både livsfarligt och otillåtet enligt ordningslagen att hindra dörrar i pendeltåg och tunnelbana från att stängas.

Har säkerhetssystemen för dörrarna förändrats sedan 2021?

– Nej, inga förändringar har gjorts, Men slitage vid dörrlisterna ingår i det vanliga underhållsarbetet. De ska bytas ut vid behov och det är trafikutövaren som har helhetsansvaret, säger Natalie Nordenswan.