Som nyinflyttad göteborgare hade Parham Pazooki svårt att timea tunnelbanan.

– På vintern kunde jag stå på perrongen och tänka ”fan nu är det en kvart till nästa avgång”. Det måste finnas någon pryl att ställa i bokhyllan, tänkte jag.

Från tunnelbana – till båt

Bollen sattes i rullning på nyår för två år sedan. En av Parhams vänner, Alex Tahir, berättade att han börjat programmera. Han nappade direkt på idén om en avgångstavla att ha hemma.

Det som behövdes för att sätta ihop den första skylten var en skärm, ett chip, och lagom stora trälådor. Att få tillgång till SL:s data var inga problem – den finns fritt tillgänglig på nätet.

Skylten visar samma realtidsinfo som nere på perrongen, med max 20 sekunders fördröjning. Alla SL:s trafikslag – från tunnelbana till båtar – stöds.

Parham och Alex sålde sin första skylt i november 2023.

Parham och Alex sålde sin första skylt i november 2023.

Johannes Ang

”La all vår lediga tid”

– Vi har inget kontor, vi är bara två grabbar som gör det här på fritiden. I början la vi all vår lediga tid på att testa nya designer och programmering, säger Parham.

Skylten är snarlik de riktiga som sitter nere på perrongerna men är ingen regelrätt kopia. Framförallt, säger Parham, är det en nostalgisk hommage.

– Det är en hyllning till den gamla skylten och blir kanske ännu roligare att ha när de bytts ut.

Parham och Alex lägger mellan 5-10 timmar i veckan på tillverkning av skyltarna.

Parham och Alex lägger mellan 5-10 timmar i veckan på tillverkning av skyltarna.

Johannes Ang

Varumärkesintrång?

Däremot ansåg SL att T-symbolen som används var för lik originalet – som är varumärkesskyddad. Men T:et har nu modifierats och problemet är därmed löst, enligt Parham.

När det gått som bäst har Parham och Alex sålt ett 20-tal på en månad.

Parham är medveten om att priset på cirka 2 000 kronor kan anses högt.

– Men vi tjänar knappt några pengar, vi drar in lite mer än vad materialet kostar.

– Vi har för hög efterfrågan och för lite material. Vi skulle vilja effektivisera och få ner priset. Kanske göra en mindre variant.

Parham och Alex.

Parham och Alex.

Johannes Ang

Vill utöka till andra städer

T-skylt vill också inkorporera regionaltåg och kollektivtrafiken i andra skandinaviska städer i skyltarna.

– Men det kommer ta lång tid för alla städer har egna system, säger Parham och tillägger:

– Först och främst är det en grej för Stockholm som är Sveriges stora stad.

Helt ärligt, kan man inte bara titta i reseplaneraren?

– Jo, men det krävs fyra, fem moment. Det är inte bara att slänga ett getöga och dra i väg, säger Parham och exemplifierar:

– Du låser upp telefonen, ser en massa andra notiser och helt plötsligt har du bränt minuter och missat en tunnelbana.